واریکوسل

واریکوسل (VAR-ih-koe-seel) بزرگ شدن رگهای داخل کیسه بیضه است. واریکوسل شبیه واریس در پای می باشد. واریکوسل بر تولید اسپرم تاثیر گذاشته باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم می شود که می تواند باعث ناباروری مرد شود. با این وجود، همه واریکوسل ها بر تولید اسپرم تاثیر نمی گذارد. واریکوسل همچنین می تواند باعث کوچک شدن بیضه شود.

بیشتر واریکوسل ها در طول زمان رشد می کنند. خوشبختانه، تشخیص بیشتر واریکوسل ها آسان می باشد و بسیاری از آنها به درمان نیاز ندارند. در صورتی که علائم در واریکوسل مشاهده شود در اغلب موارد باید جراحی شود.

واریکوسل

علائم واریکوسل

• احساس درد در بیضه در هنگام انجام فعالیت یا رابطه جنسی
  • احساس وجود توده در یکی از طرفین بیضه
  • سنگین شدن یا کشیدگی در بیضه
  • تیرکشیدن بیضه
  • مشاهده رگهای کرمی شکل و متورم در بیضه
  • کوچک شدن بیضه
  • متورم شدن بیضه

زمان اقدام به درمان واریکوسل

از آنجا که واریکوسل نشانه ای ندارد، اغلب نیازی به درمان ندارد. واریکوسل ممکن است در طول ارزیابی باروری و یا یک معاینه فیزیکی معمول پیدا شود. با این حال، اگر درد و تورم در بیضه دیدید یا متوجه یک توده در طرفین بیضه شدید به کلینیک درمان ناباروری مراجعه کنید . در ابتدا این اختلال با معاینه و آزمایش تشخیص داده می شود و در صورت نیاز به درمان به پزشک متخصص کلینیک ارجاع داده می شود. زیرا برخی از واریکوسل ها اورژانسی بوده و نیاز به درمان دارد .

علل واریکوسل

هنوز به طور قطعی علت واریکوسل مشخص نیست . با این حال، بسیاری از متخصصان بر این باورند که واریکوسل زمانی ایجاد می شود که دریچه های داخل ورید در بند ناف بسته شده و از جریان خون در بیضه جلوگیری می کند.
واریکوسل اغلب در دوران بلوغ شکل می گیرد. واریکوسل معمولا در سمت چپ بیضه رخ می دهدکه به دلیل موقعیت ورید بیضه چپ می باشد .

درمان واریکوسل

برخی از مردان مبتلا به واریکوسل می توانند بدون هیچگونه درمان، دارای فرزند شوند. با این حال، اگر واریکوسل باعث درد، آتروفی بیضه شود باعث اختلال در ناباروری می شود.در این صورت برای درمان واریکوسل باید جراحی انجام شود. هدف از جراحی این است که ورید آسیب دیده را خنثی کند تا جریان خون را به ورید های بیضه منتقل کند. درمان واریکوسل به درمان ناباروری کمک می کند زیرا باعث بهبود کیفیت اسپرم می شودکه در صورت استفاده از روش های باروری  مانند لقاح آزمایشگاهی IVF موفقیت آمیز باشد.

بیست − سیزده =