هیستروسونوگرافی

هیستروسونوگرافی ، روشی ایمن و بدون درد است که با بررسی داخل رحم، به تشخیص خونریزی های غیر طبیعی واژن کمک می کند. بهترین زمان برای انجام هیستروسونوگرافی، یک هفته بعد از قاعدگی است تا از بروز عفونت پیشگیری شود. این اقدام نیازی به آمادگی قبلی بیمار ندارد.

هیستروسونوگرافی

کاربردهای هیستروسونوگرافی

هیستروسونوگرافی به بررسی موارد زیر می پردازد:
– خونریزی غیر طبیعی واژن در خانم ها قبل و بعد از یائسگی
– غیر طبیعی بودن اندومتریوم در زمان عکس برداری با اولتراسوند
– زنانی که مشکلات باروری دارند. ناباروری، می تواند با پولیپ، فیبروم و یا چسبندگی رحم مرتبط باشد.
– زنانی که به سرطان سینه مبتلا هستند و داروی تاموکسیفن مصرف می کنند.
هیستروسونوگرافی، تست غربالگری مفیدی است و نسبت به سایر روش ها از جمله بیوپسی، میزان تهاجم و آسیب کمتری دارد. این روش، هم چنین در بررسی میزان موفقیت جراحی رحم نیز کاربرد دارد.
سونوگرافی داپلر نیز به تشخیص و ارزیابی موارد زیر کمک می کند:
– انسداد جریان خون
– جریان خون در پولیپ ها، تومورها و یا ناهنجاری های مادرزادی
– آنوریسم
در علم پزشکی، هیستروسکوپی به تشخیص تغییرات ظاهری و یا اندازه ارگان ها، بافت ها و رگ ها و یا هر گونه توده غیر طبیعی می پردازد. در این روش، ابتدا مخاط رحم (اندومتریوم) و جداره های رحم از نظر میزان ضخامت و یا هر گونه اختلال مرتبط با تخمدان بررسی می شوند.

نحوه انجام هیستروسونوگرافی

زنانی که بیماری التهاب لگن دارند، نباید هیستروسونوگرافی را انجام دهند، مگر اینکه بیماری تحت کنترل باشد. این افراد بایستی قبل از انجام این روش، آنتی بیوتیک مصرف کنند.
هیستروسکوپی، از طریق واژن انجام می شود، و این امکان را به پزشک می دهد که به تشخیص بارداری های مشکوک و یا هر گونه اختلال رحمی بپردازد. پزشک، کاتتری را در داخل رحم قرار می دهد، محلول استریل را تزریق می کند و سپس تصویری از داخل رحم و واژن آماده می شود. کل این روش در حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد.
زنانی که مشکلات باروری دارند، طی 10 روز اول سیکل قاعدگی شان معاینه می شوند.
آن دسته از خانم هایی که پولیپ رحم دارند، بعد از پایان سیکل قاعدگی باید معاینه شوند.

عوارض هیستروسکوپی

بعد از هیستروسونوگرافی ، در صورت بروز خونریزی های غیرطبیعی، تب و یا دردهای شکمی به پزشک مراجعه کنید. میزان جزئی درد و یا خونریزی کاملا طبیعی است، اما با این حال، این علائم با مصرف داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی برطرف می شوند.
Source: https://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Hysterosonography

برخی خدمات مرکزدرمان ناباروری تابان:

با تشکر مرکز درمان ناباروری تابان

16 − یک =