علت ناباروری در مردان

قبل از پرداختن به علت ناباروری مردان ابتدا به نحوه لقاح و تشکیل جنین می پردازیم . انسان حاصل اسپرم پدر و تخمک مادر می باشد. میلیون ها اسپرم ( حداقل میزان اسپرم 20 میلیون در یک سی سی که معمولا در یک رابطه جنسی بین 4 تا 5 سی سی می باشد) تا یک تخمک را مورد هدف قرار دهد .  اسپرم سالم در رابطه جنسی توسط مایع منی حمل شده و در زمان انزال مرد در دهانه رحم قرار می گیرد  . در خانم ها در هر سیکل قاعدگی یک تخمک از تخمدان ها به سمت لوله رحمی حرکت می کند . اسپرم ، تخمک را در لوله رحمی زن ملاقات می کند و لقاح انجام می شود .

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با مرکزدرمان ناباروری تابان شماره های 02122376491 تماس بگیرید یا به آدرس   اینستاگرام مراجعه کنید.

تشخیص ناباروری مردان

تا زمانی که پزشک فرد را معاینه نکرده و آزمایشهای لازم برای تشخیص ناباروری مانند آزمایش خون و اسپرم انجام نشده و پزشک نتیجه آنها را تایید نکرده نمی توان به طور دقیق گفت بیمار مبتلا به ناباروری است . بعد از اینکه پزشک تشخیص داد فرد دارای ناباروری است اقدامات لازم شروع می شود . در صورتی که علت این مشکل واریکوسل باشد ممکن است در ابتدا جراحی توصیه شود .

علت-ناباروری-مردان

علت ناباروری در مردان

ناباروری دلایل زیاد شناخته شده و ناشناخته ای دارد . اندام جنسی سالم ، روحیه ای سالم ( بدون استرس و فشار روحی زیاد ) ، هورمون های سالم ، توان جنسی سالم ( عروق سالم داشته باشند و خونرسانی داشته باشند . در افرادی که دیابت دارند این عروق سالم نیست ) از مواردی است که در بررسی باروری اهمیت دارد . در برخی موارد درمان عفونت مشکل را برطرف می کند . در برخی موارد لازم است درمان هورمونی و دارویی انجام شود . در برخی موارد درمان مشکلات در رابطه جنسی ، ناباروری را برطرف می کند .

خوشبختانه در حال حاضر همه روش های درمان ناباروری که در دنیا انجام می شود در ایران نیز موجود است . در تکنیک های کمک باروری گروه های پزشکی قادرند با استفاده از جراحی تعداد معدودی از اسپرم را از بافت بیضه خارج کرده ( حتی مردانی که اسپرم فعال ندارند ) و باعث ایجاد باروری شوند. این روش حدود 50% ناباروری در مردانی که مشکل اسپرم دارند را حل کرده است .

درمان قطعی ناباروری مردان

درمان ناباروری در مردان ممکن است چندین ماه یا حتی چندین سال طول بکشد . به همین دلیل در فرآیند درمان باید زن و مرد باهم مشارکت داشته باشند . در برخی موارد با همه تلاشی که انجام می شود ناباروری درمان نمی شود . در این شرایط پزشک به بیمار و همسرش روشهای از جمله دریافت اسپرم را پشنهاد می دهد . تغییر سبک زندگی می تواند به درمان کمک کند . ترک سیگار و دخانیات ، عدم مصرف الکل در درمان موثر است . از طرف دیگر کنترل فشارهای روحی و درمان استرس هم از اختلالات هورمونی پیشگیری می کند .

پیشگیری از ناباروری مردان

برخی از متخصصین توصیه می کنند که برای پیشگیری از ناباروری و اختلالت هورمونی ترکیبات حاوی ویتامین C ، روی ، سلونیوم ، ویتامین E ، ویتامین B12 ، فولیک اسید ، ال کارنتین و بتا کارونن در رژیم غذایی قرار گیرد .

5 × پنج =