عفونت و ناباروری

به طور کلی علتهای مختلفی باعث ناباروری زوجین میشود .در زنان این علل شامل اختلال در تخمک گذاری ، اختلال در لوله های فالوپ ، بیماری اندومتریوز و در مردان کاهش تعداد یا کیفیت اسپرم و برخی بیماری ها نظیر واریکوسل می باشد . درصدی از موارد ناباروری با علت ناشناخته می باشد . در این مبحث می خواهیم درباره نقش عفونت در ایجاد ناباروری صحبت کنیم.

عفونت-و-ناباروری

ایاعفونت مانع بارداری میشود

همان طور که می دانید بیماری ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم عوارض اولیه و ثانویه ای دارد . سیستم تولید مثل انسان در برخی مواقع تحت عوارض بیماری ها مختل می شود . بیماری های عفونی بخش مهمی از این تاثیر منفی و مخرب را بر باروری افراد  ایجاد می کند . به طور معمول ، بیماری های عفونی بیشتر گریبانگیر خانم ها می شود . به طوری که یکی از دلایل اصلی خانم ها به پزشک متخصص زنان ، ظهور علائم بیماری عفونی است. سلول های ایمنی بدن در برابر عفونت از خود واکنش نشان می دهد . این واکنش ها معمولا به شکل التهاب در ناحیه عفونی خودش را نشان می دهد . در صورتی که این دفاع از عفونت در سیستم تولید مثل اتفاق بیفتد التهابات بدن بر کیفیت تولید اسپرم در مردان اثر می گذارد یا باعث بروز التهابات لگنی در خانم ها می شود . زمانی که میزان میکروب ها در رحم و لوله های رحمی بیش از حد معمول باشد ، التهابات لگنی بروز پیدا می کند . میکروب های مختلفی هستند که این التهابات را به وجود می آورد .

درمان عفونت ها از هر نوعی باید زودرس باشد و به صورت کامل انجام شود . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با مرکزدرمان ناباروری تابان شماره های 02122376491 تماس بگیرید یا به آدرس   اینستاگرام مراجعه کنید.

چه عفونت هایی بر ناباوری موثر می باشد ؟

طبق مطالعاتی که انجام شده است 35 % ناباروری خانم ها به علت التهاباتی است که در لگن اتفاق می افتد . عفونت ها بیشترین نقش را در ایجاد التهاب ها دارند . عفونت های انواع مختلفی دارند اما شایع ترین آنها به شرح ذیل می باشد :

• عفونت های تناسلی که از طریق مقاربت و نزدیکی ایجاد می شود که شایع ترین عفونت ها در بین زنان می باشد . عامل هایی از جمله میکروب ها باعث ایجاد عفونت می شوند . برخی از میکروب ها نقشی در ناباروری ندارند . از جمله این میکروب ها سفلیس می باشد که البته در زنان باعث ناباروری نمی شود اما در مردان مکن است نازایی ایجاد کند . میکروب گلوکک ( سوزاک ) و کلامیدیا (التهاب ناشی از این میکرب با درمان نیز از بین نمی رود ) نقش مهمی در ناباروری دارد .
  • عفونت هایی که از طریق خون منتقل می شوند مانند توبرپلوس( عامل ایجاد کننده بیماری سل ) که در کشورهای آسیایی روز به روز در حال افزایش است . این میکروب باعث نقص سیستم ایمنی بدن می شود .

عوارض عفونت زنان

در ابتدا باید گفت عفونت ها بر روی رحم ، دهانه رحم ، لوله های رحمی تاثیر گذار هستند:

• عفونت ها می تواند التهاب ایجاد کنند و تغییراتی را در ترشحات مجاری تناسلی ایجاد می کند که می تواند باعث ایجاد تغییر فیزیولوژیک بدن شود .
  • فراخوانی سلول های ایمنی بدن از دیگر عوارض این بیماری است یعنی عفونت می تواند واکنش های ایمنی ایجاد کنند که غیرضروری است .
  • اختلال ساختاری در رحم از جمله چسبندگی در داخل رحم و لوله های فالوپ ایجاد می کنند .

پیشگیری از نازایی به علت عفونت

درمان عفونت ها از هر نوعی باید زودرس باشد و به صورت کامل انجام شود . در برخی کشورها نظیر سوئد غربالگری برای پیشگیری از نازایی انجام می شود .

5 × سه =