درمان ناباروری مردان ازو اسپرم

آیا میدانستید 15% از زوجین از مشکل نازایی رنج می برند ؟ بر اساس نتایج تحقیقاتی که در ایران انجام شده شیوع این مشکل بین 13 تا 18% اعلام کرده اند که متوسط آن با آمارهای جهانی تطبیق دارد . معمولا اختلالات ناباروری به طور مساوی در مردان و زنان وجود دارد. یعنی فاکتورهای زنانه و مردانه در این امر دخیل هستند. بر اساس درمان های جدید مرد و زن باهم باید برای درمان اقدام کنند .

چه عواملی باعث ناباروری در مردان می شود ؟

در مردان عواملی باعث ایجاد ناباروری می شود از جمله :

• بیماری های دوران کودکی که منجربه جراحی اطراف بیضه می شود.
  • بالابودن بیضه ها و بیماری واریکوسل
  • اختلالات هورمونی به صورت اختلال در هورمون هیپوفیز یا هورمون های جنسی
  • رشد نامناسب بیضه ها
  • اختلالات ژنتیکی مانند کوچک بودن بیضه
  • برخی عفونت های بیضه که در عملکرد بیضه اختلال ایجاد می کند .
  • مصرف برخی داروها
  • برخی عفونت های ناحیه تناسلی مانند سوزاک
  • بیماری های تب دار طولانی مدت که بر اسپرم سازی تاثیر می گذارد .
  • برخی بیماری ها که موجب ترشحات غلیظ در بدن می شوند .
  • افرادی که در معرض مواد آسیب زا به بیضه قرار دارند مانند قرار گرفتن مداوم در معرض انواع حشره کش ها ، نانواهایی که دائما در معرض گرما و حرارت زیاد هستند
  • برخی مواد رنگی و شیمیایی می تواند قدرت باروری را کاهش دهد .
درمان-ناباروری-مردان-ازو-اسپرم

آزواسپرمی علت ناباروری مردان

آزواسپرمی نوعی اختلال می باشد که در آن مایع منی مرد بدون اسپرم باشد . در این صورت مرد توانایی بارداری را ندارد . تشخیص این اختلال برای فرد مشکل می باشد زیرا تغییری در ظاهر مایع منی ایجاد نمی شود و رابطه و میل جنسی این افراد طبیعی است . زیرا اسپرم ها تنها یک درصد از مایع منی را تشکیل می دهند.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با مرکزدرمان ناباروری تابان شماره های 02122376491 تماس بگیرید یا به آدرس   اینستاگرام مراجعه کنید

انواع آزواسپرمی

آزواسپرمی دو نوع می باشد :

آزواسپرمی انسدادی

به علت انسداد در مسیر انتقال اسپرم می باشد که به آن آزواسپرمی انسدادی می گویند.

آزواسپرمی غیر انسدادی

به علت عدم تولید اسپرم توسط بیضه ها که به آن آزواسپرمی غیر انسدادی می گویند. در این صورت برای تشخیص دقیق تر اندازه بیضه و میزان FSH خون اندازه گیری می شود. در صورتی که میزان این هورمون بالا باشد و اندازه بیضه کوچک باشد مرد هیچ شانسی برای باروری ندارد . در برخی مردان لوله های منی به دلیل مادرزادی وجود ندارد به همین دلیل حجم مایع منی بسیار کم است.

درمان ناباروری مردان ازو اسپرم

در موارد آزواسپرمی غیرانسدادی باید توجه داشت که اصلا اسپرم در بیضه وجود دارد یا خیر . برای درمان این مشکل روش های مختلفی وجود دارد . در ابتدا نمونه برداری از بیضه انجام می شود . این کار با استفاده از سوزن ظریف و کوچکی انجام می شود . مهم ترین روشی که برای درمان استفاده می شود روش میکروتست یا میکروسکوپی می باشد . این روش باید در مرکز درمان ناباروری مجهز انجام شود . در این روش برشی بر روی بیضه زده می شود و با استفاده از دستگاه ویژه میکروسکوپی 20 برابر بزرگتر می شود تا تمام بیضه مورد بررسی قرار گیرد . سپس از قسمت هایی که احتمال وجود اسپرم وجود دارد نمونه برداری می شود . هماهنگی با اتاق عمل بسیار مهم است و باید اتاق مخصوص جنین شناسی وجود داشته باشد . زیرا بعد از تهیه نمونه به بخش جنین شناسی منتقل می شود تا مشخص شود اسپرم در این نمونه ها وجود دارد یا نه . در صورت وجود اسپرم ، فریز می شود تا برای روش های کمک باروری استفاده شود . اگر اسپرمی وجود نداشته باشد از دیگر قسمت های بیضه نمونه برداری می شود تا اسپرم برداشته و فریز شود.