درمان اندومتریوز

اگر اندومتریوز را یک بیماری التهابی مزمن در نظر بگیریم NSAID ها درمان خط اول آن هستند . اما در مطالعه کوکران اثر مثبتی از مصرف ناپروکسن در کاهش درد بدست نیامده است . از آنجا که پروستاگلاندین ها با مکانیسم پارگی فولیکول در زمان تخمک گذاری تداخل می کنند در زنانی که قصد بارداری دارند نباید NSAID مصرف شود.

درمان اندومتریوز

هورمون درمان اندومتریوز

استروژن محرک شناخته شده رشد اندومتراست و سرکوب سنتز آن سبب القای آتروفی در نقاط اندومتریوزی ، غیر فعال شدن سلولی و دژنرسانس کاشته ها می شود اما آنها را ناپدید نمی کند . بهبودی کوتاه مدت بوده و عود شایع است . مصرف دی اتیل استیل بسترول ، متیل تستوسترون و سایر اندروژن ها توصیه نمی شوند. درمان طبی در اندومتریوز رکتوواژینال بسیار موثر است . داروهای مورد استفاده عبارتند از : دانازول واژینال ، پروژستین ها ، ترکیب استروژن و پروژسترون ترانس واژینال ، ترانس درمال و خوراکی که برای یک دوره کامل 6-12 ماهه استفاده شده و با 60-90% بهبودی همراه است .

درمان دارویی اندومتریوز

مصرف قرصهای خوراکی ضد بارداری سبب دسیدوایی شدن اندومتر می شوند . اگرچه جزء استروژنی موجود در قرص در هفته های اول درمان ، رشد انومتر را تحریک کرده ودرد لگن را افزایش می دهد ، اما قرص ها در درمان کوتاه مدت اندومتریوز مفید بوده و در عده ای فواید طولانی مدت دارند . شواهد در مورد کفایت قرص های ضد بارداری با دوز پایین کافی نیست .

از آنجا که پروستاگلاندین ها با مکانیسم پارگی فولیکول در زمان تخمک گذاری تداخل می کنند در زنانی که قصد بارداری دارند نباید NSAID مصرف شود.. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با مرکز تعیین جنسیت در تهران  تابان شماره های 02122376491 تماس بگیرید یا به آدرس   اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان اندومتریوز با کم باروری

درمان اندومتریوز مرتبط با ناباروری به عوامل زیر بستگی دارد :

• سن زن
  • مدت ناباروری
  • مرحله اندومتریوز
  • گرفتاری لوله یا تخمدان یا هر دو
  • درمان قبلی
  • علائم مرتبط با درد
  • اولویت های بیمار و لحاظ نکردن نگرش او به بیماری
  • هزینه درمان
  • نتیجه قابل انتظار

در صورتی که جراحی انجام شود و حاملگی خود به خودی پس از 2 سال اتفاق نیافتد شانس بعدی بسیار کم است .

جراحی در درمان اندومتریوز جزئی تا خفیف

جراحی جهت درمان ناباروری در اندومتریوز جزئی تا خفیف مورد اختلاف نظر است . بر اساس نتایج حاصل از متاآنالیزی از 2 کارآزمایی بالینی ، برداشت ضایعات آندومتریوزی و لیز چسبندگی ها از لاپاراسکوپی تشخیصی به تنهایی موثرتر است . رزکشن و ablation اندومتریوز جزئی تا خفیف احتمال بارداری را در زنان نابارور افزایش می دهد .

جراحی در درمان اندومتریوز متوسط تا شدید

بین مرحله اندومتریوز و میزان حاملگی تجمعی خود بخودی پس از برداشت جراحی ضایعات اندومتریوزی ارتباط منفی وجود دارد . میزان تجمعی بارداری 9-12 ماه بعد از جراحی اندومتریوز متوسط تا شدید 24-30 درصد گزارش شده است .