آیا انسداد لوله های فالوپ باعث نازایی می شود؟

لوله های فالوپ یا لوله های رحمی، ارگان های تناسلی هستند که تخمدان ها را به رحم متصل می کنند. هر ماه و در طول تخمک گذاری که نیمه های سیکل قاعدگی اتفاق می افتد، یک تخمک از طریق لوله های فالوپ به رحم می رسد.

لقاح نیز در لوله های فالوپ اتفاق می افتد. اگر تخمک توسط اسپرم بارور شود، از طریق لوله های فالوپ به حرکت در می آید و در رحم کاشته خواهد شد. در صورت انسداد لوله های فالوپ، راه رسیدن اسپرم به تخمک و هم چنین باروری قطع می شود.

بافت اسکار، عفونت و یا چسبندگی ارگان های لگنی شایع ترین علل انسداد لوله های فالوپ هستند.

متاسفانه برخی از زوجین به دلیل وجود مشکلاتی نمی توانند صاحب فرزند شوند. اما امروزه با پیشرفت علم تمام روش های درمان باروری به صورتی می باشد که هیچ زوج ناباروری باقی نمی ماند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با کلینیک درمان ناباروری در تهران شماره های 02122376491 تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید

علائم و نشانه های انسداد لوله های فالوپ

انسداد لوله های فالوپ معمولا با علامت و نشانه ای همراه نیست و بسیاری از خانم ها تا زمانی که به مشکلات باروری بر نخورند، متوجه این اختلال نخواهند شد.

در برخی موارد، انسداد لوله های فالوپ می تواند منجر به بروز درد در یک سمت شکم شود.

اختلالاتی که می توانند منجر به انسداد لوله های رحم شوند، می توانند علائم خاص خود را نیز داشته باشند. به عنوان مثال، اندومتریوز با دردهای شدید، سیکل قاعدگی سنگین و یا دردهای لگنی همراه می باشد. اختلالی که احتمال مسدود شدن لوله های رحمی را افزایش می دهد.

تاثیر بر روی باروری

انسداد لوله های فالوپ، دلیل شایع بروز ناباروری می باشد. اسپرم و تخمک در لوله های فالوپ به هم می رسند و باروری اتفاق می افتد. در صورت مسدود بودن لوله های فالوپ، این اتفاق انجام نخواهد شد.

اگر هر دو لوله ها مسدود شده باشند، بارداری بدون دنبال کردن اقدامات درمانی امکان پذیر نخواهد بود. اما اگر بخشی از لوله ها مسدود شده باشد، امکان بارداری بیشتر خواهد بود. اما با این حال احتمال بارداری خارج رحمی افزایش می یابد.

با سخت شدن عبور تخمک بارور در لوله های فالوپ، لقاح خارج رحمی یا همان IVF از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

اگر یکی از لوله های فالوپ مسدود شده باشد، این انسداد تاثیری بر روی باروری نخواهد گذاشت. چرا که تخمک می تواند در لوله سالم به حرکت در بیاید و به رحم برسد. داروهای باروری نیز میزان تخمک گذاری در لوله سالم و باز را افزایش می دهند.

علت انسداد لوله های فالوپ چیست؟

لوله های فالوپ معمولا در پی بافت اسکار و یا عفونت مسدود می شوند. برخی دیگر عوامل موثر عبارتند از:

• بیماری التهابی لگن
  • اندومتریوز
  • برخی بیماری های مقاربتی
  • سابقه بارداری خارج رحمی
  • فیبروم ها

توجه داشته باشید که راهی برای پیشگیری از مسدود شدن لوله های فالوپ وجود ندارد. تنها توصیه می شود جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی، از کاندوم استفاده شود.

تشخیص انسداد لوله های فالوپ

هیستروسالپنوگوگرافی، تست اشعه ایکس است که می تواند به تشخیص انسداد لوله های فالوپ کمک کند. تزریق ماده رنگی نیز امکان مشاهده بهتر داخل لوله های فالوپ را فراهم می کند. این تست معمولا در نیمه اول سیکل قاعدگی انجام می شود.

اگر انجام این تست به تشخیص قطعی کمک نکند، لاپاراسکوپی به منظور بررسی تخمک گذاری انجام خواهد شد.

درمان انسداد لوله های فالوپ

اگر میزان بافت اسکار و یا چسبندگی که باعث مسدود شدن لوله های فالوپ شده کم باشد، جراحی لاپاراسکوپی به منظور برداشت انسداد و یا باز شدن لوله ها تجویز خواهد شد. اما اگر میزان بافت اسکار و یا چسبندگی زیاد باشد، درمانی وجود ندارد.

جراحی به منظور ترمیم لوله های آسیب دیده در پی بارداری خارج رحم و یا عفونت می تواند یکی از گزینه های درمان باشد.

احتمال بارداری

امکان بارداری بعد از درمان انسداد لوله های فالوپ وجود دارد. شانس بارداری به مواردی از قبیل نوع درمان انتخابی و هم چنین شدت انسداد بستگی دارد.

بارداری موفق زمانی اتفاق می افتد که انسداد نزدیک رحم رخ داده باشد. هر چه انسداد نزدیک تخمدان باشد، احتمال بارداری کمتر خواهد بود. احتمال بارداری بعد از جراحی لوله های آسیب دیده در پی عفونت و یا بارداری خارج رحمی کمتر خواهد بود. که البته بستگی به این دارد که چه میزان از لوله و یا کدام قسمت برداشته شده باشد.

حتما با پزشک در خصوص میزان شانس بارداری بعد از درمان مشورت کنید.

در پایان این که،

انسداد لوله های فالوپ می تواند منجر به بروز ناباروری شود، اما این احتمال صد در صد نیست. در بسیاری از موارد، جراحی لاپاراسکوپی و برداشت انسداد می تواند به باروری کمک کند. اگر انجام جراحی امکان پذیر نباشد، لقاح خارج رحمی (IVF) موثر خواهد بود.

Source: https://www.healthline.com/health/womens-health/blocked-fallopian-tubes#treatment

راه های ارتباطی با کلینیک ناباروری تابان :

دو + 8 =